Trädgård för alla

Jag har en naturtomt som är indelad i sex delar. En del är fylld med stenar där det går att skapa spännande planteringar med blommor som verkligen får ta plats. En annan del är böljande och öppen, en innehåller gräsmatta och en örtplantering. Två delar har förutsättningar att bli spännande woodland.

Entrén består av singel som leder till både huvudentré och groventré. Den pardörr som ska vara pampig och säga välkommen till familj och vänner saknar idag en trappa. Den provisoriska har jag tagit bort. Tidigare fanns det en granittrappa, delarna har jag kvar, men det blev alldeles för kostsamt att renovera och lägga till de delar som krävs för att resultatet ska bli tillfredställande.

Entrén kommer istället få en betongtrappa men tomten lutar och har ett etage ner till gräsmattan. Det behövs en del anläggningsjobb för att jämna ut och skapa en bra grund. Längs väggen på huset ska jag lägga sten för att lufta en liten bit till det som ska bli en plantering. Vill ju inte att växterna ska ligga tätt mot väggen och jag behöver yta att komma åt för att borsta väggen och rengöra stuprör.

Däremot leker jag redan med tankar om vad jag vill plantera. Mot husväggen som är vit finns det en hel palett med färger att använda men jag vill hålla mig till ett färre antal färger och hellre satsa på nyanser i grönt. Fy fasiken vad kul det här ska bli och jag får göra vad jag vill. Mitt mål är att de som kommer och hälsar på mig ska känna att dom hör till, jag vill ha en trädgård för alla. Nu fortsätter jag att dricka kaffe och njuter av mina funderingar.



Skicka en kommentar

Populära inlägg